Här finner du de villkor som gäller vid köp av varor från Friluftsvaror.se med organisationsnummer 556165-9433.

Våra kontaktuppgifter är:
Friluftsvaror Intrade AB
Agnesfridsvägen 177, 213 75 Malmö
E-post: kundtjanst@friluftsvaror.se

1.1 Allmänt

Friluftsvaror ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år) i enlighet med distansköplagen.

1.2 Betalning

Betalning sker genom Friluftsvarors betalpartner Klarna och är krypterad. Betalningsvillkor hos respektive betalpartner visas innan betalning sker. Friluftsvaror hanterar inte betalunderlag som konto- och kortnummer. 

Vi använder Klarna som betalpartner i kassan. Detta innebär att vi eventuellt behöver föra över delar av din persondata till Klarnas användargränssnitt för att betalningen ska kunna hanteras och genomföras. Din persondata hanteras i enlighet med Klarnas integritetspolicy.

1.3 Produktspecifikation

Friluftsvaror reserverar sig för eventuella avvikelser i produktspecifikationer, som viktangivelser och färg på bilder. Samtlig teknisk data ska ses som ungefärlig då denna kan skilja mellan individuella produkter.

1.4 Priser

Moms ingår i samtliga priser. Frakt tillkommer på alla beställningar i enlighet med Friluftsvarors fraktpriser.

2.1 Leverans

Order skickas i regel följande arbetsdag sett från den dag då ordern gjordes. Faktisk leveranstid beror på fraktbolagens rutin och arbetsbörda, samt vilken leveransmetod du valt. Leverans sker till uthämtningsställe, direkt hem till mottagaren eller till en av våra butiker, beroende på vald fraktmetod. Vid tungt eller skrymmande gods kan godset endast levereras som direktleverans (som Hempaket eller med DHL Pall). Fraktbolaget kommer att kontakta er för avisering primärt via SMS eller e-post. Vid direktleverans kan eventuellt chauffören välja att ringa upp er innan utkörning sker.

2.2 Stora beställningar

Vid större beställningar som innefattar flertalet produkter kan i undantagsfall leveranstiden bli längre.

2.3 Felaktigt lagersaldo

Friluftsvaror reserverar sig för eventuella lagersaldofel och slutförsäljning av storlekar, färger, etc. Om detta mot förmodan uppstår så kommer vi i första hand :

  • Beställa varan/varorna direkt från leverantör
  • Finns varan ej att beställa uteblir leverans och produkten/produkterna makuleras från beställningen. Resterande varor skickas i regel som vanligt.
  • Vi kommer normalt kontakta er när detta sker med undantag då vi bedömmer den saknade varan som mindre viktig

2.4 Ej uthämtat paket

Levererad order ligger hos utlämningsstation eller terminal i minst 14 dagar. Vid outhämtade paket debiteras kunden 299 kronor. Ej uthämtat paket räknas ej som godkänt återköp.

3.1 Bytesrätt

För köp i internetbutiken gäller 100 dagars bytesrätt. Vid byte av storlek eller färg av samma vara eller modell bekostar Friluftsvaror vid ett tillfälle frakt och returfrakt vid beställning till DHL ServicePoint inom Sverige.

3.2 Ångerrätt

Friluftsvaror erbjuder ångerrätt i enlighet med 2 kap. 10 § i distansavtalslagen vilket innebär att du har full rätt att ångra det avtal som du ingått med Friluftsvaror inom 14 dagar från och med den dag då du mottog varan eller varorna.

Standardformulär för konsument att idka vid utövande av ångerrätt enligt 2 kap. 10 § DAL finns här. Detta formulär krävs inte av Friluftsvaror för att använda sig av ångerrätt eller öppet köp.

3.3 Återköp

Utöver detta erbjuder även Friluftsvaror 100 dagars öppet köp där du som kund, från och med det datum då du mottog varan eller varorna, har rätt att ångra ditt köp och återsända varan i väsentligen oförändrat skick med originalförpackning och alla tillbehör.

3.4 Återsändning

För att utnyttja din ångerrätt eller rätt till återköp så kontakta oss för fraktsedel (avgift 79 kr) eller skicka tillbaka varan eller varorna via valfritt fraktbolag till Friluftsvaror, Agnesfridsvägen 177, 213 75 Malmö. Paketet måste levereras med direktleverans då möjlighet att hämta försändelser på utlämningsställe inte finns. Varumottagningen är öppen vardagar 10-18.

I sändningen ska information finnas med som talar om att ni önskar använda er av ångerrätten, samt ert ordernummer, namn och telefonnummer. Saknas ovan information kan ärendet inte hanteras.

3.5 Inspektion

Ni har rätt som kund att öppna och inspektera en vara för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Vid ångerrätt erhåller Friluftsvaror rätten att, i enlighet med 2 kap. 15 § DAL, kräva ersättning för eventuell värdeminskning om varan eller varorna används i större omfattning än varit nödvändig för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Vid återköp ombeds du som kund att följa "den gyllene regeln" för båda parters bästa, och skicka tillbaka varan eller varorna med originalförpackning och samtliga tillbehör. En bruten förpackning räknas fortfarande som oanvänd, men är kartongen sönderriven kan varan ej säljas som ny till nästa kund och avdrag kan komma att göras på varans värdeminskning.

3.6 Värdeminskning

Om varan eller varorna vid ångerrätt returneras i sådant skick att de använts i större utsträckning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion kan Friluftsvaror kräva ersättning upp till 75% av varans originalvärde.

Om varan eller varorna vid återköp returneras i sådant skick att de anses ha minskat i värde på grund av användning, utebliven dokumentation, saknade tillbehör eller förstörd förpackning kommer skäligt avdrag göras efter bedömning, upp till 75% av varans originalvärde.

3.7 Fakturahantering vid retur

Det är rekommenderat att alltid betala fakturan oavsett retur för att undvika eventuella avgifter (till exempel förseningsavgift eller påminnelseavgift).

3.8 Återbetalning

Friluftsvaror återbetalar orderbeloppet utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att varan eller varorna mottagits.

4.1 Garanti

Minst ett års materialfelsgaranti gäller på alla produkter som inte är märkta med ”2:a sortering” i produktbeskrivningen.

4.2 Reklamation

Privatkonsument har rätt att reklamera en vara inom 3 år från köptillfället. En vara som anses reklamerbar ska dock reklameras snarast från det då felet upptäcks. Reklamation gäller endast vid ursprungliga fel på varan och anmäls till Friluftsvarors kundtjänst.

4.3 Godkänd reklamation

Om ärendet inkommer inom sex månader från köptillfället anses icke självförvållade fel alltid som ursprungliga. Fel som inte påverkar varans funktion (som mikrohål/småknutor i vävnad, mindre färgavvikelser eller ej helt spikraka sömmar) är inte att betrakta som reklamationsbara. Vid godkänd reklamation kommer varan i första hand att lagas eller felaktig del att bytas ut. Är detta ej möjligt kommer en ny vara levereras till er. Har varan utgått ur sortimentet väljer ni att byta till en liknande vara i samma prisgrupp eller att erhålla tillgodokvitto på originalbeloppet.

4.4 Ej godkänd reklamation

Vid ej godkänd reklamation debiteras ni eventuella kostnader, som returfrakt, frakt och arbets- och inspektionskostnad. Normal kostnad är 79 kronor för returfrakt (emballage under 20 kg), frakt i enlighet med Friluftsvarors fraktpriser och 279 kr per påbörjad halvtimme i arbets- och inspektionskostnad.

4.5 Tvist

Vid eventuell tvist följer Friluftsvaror alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

5.1 ÄNDRINGAR AV VILLKOR​

Vi reserverar rätten att ändra eller anpassa dessa villkor när som helst. Revideringen ersätter då dessa villkor. Eventuella ändringar eller anpassningar av dess villkor som utförs av Tretorn kommer att publiceras här och omedelbart träda i kraft. Vi råder därför användare av denna webbplats att stämma av våra villkor regelbundet för att uppmärksamma ändringar.

6.1 Integritet

Se vår integritetspolicy.

7. Ägare

Thevea Brands Group AB

Ekslingan 4

254 67 Helsingborg

Sweden

VAT. 559271-8240